marți, 20 martie 2012

Sos bolognese


Ca sa fiu sincer, sosul asta bolognese e unul din putinele sosuri de paste care imi plac cu adevarat. Asa ca am tot incercat sa produc o varianta cat de cat competitiva, fara mare succes de altfel. A nu se intelege ca tentativele mele precedente s-ar fi soldat cu niste esecuri rasunatoare. Numai ca de fiecare data am obtinut ceva cat de cat ok, la limita banalitatii si cam atat. Usor de plush, mai exact. :)

Asta pana acum cand am gasit o reteta care mi-a facut cu ochiul:
http://www.all-food.ro/2009/08/31/sos-bolognese-traditional/
M-a atras timpul destul de mare in care sosul trebuie sa stea la cuptor, nu de alta dar experimental am constatat ca toate mancarurile pe care le-am lasat sa stea linistite la cuptor au iesit cat se poate de bune.
 In plus site-ul cu pricina sustine ca avem de a face cu reteta traditionala de bolognese, inregistrata de Accademia della Cucina Italiana, in 1982. Cu alte cuvinte se pare ca si in domeniul culinar exista un fel de ISO, n-as fi crezut. :))
Eh, lasand gluma la o parte a meritat, reteta asta de origine academica italiana a condus la un produs finit cat se poate de bun.

Ingrediente (pentru 5 persoane):
- 8 felii de prosciuto taiate marunt (sau bacon)
- 60 ml ulei de masline;
- 400 g carne de vita tocata
- 400g carne slaba de porc tocata;
- 2 cepe medii, tocata marunt;
- 2 morcovi ceva mai maricei, tocati cat mai marunt (eu i-am ras la robot)
- 1 telina mai mica (rasa si ea la robot)
- 7-8 catei de usturoi (ceva mai mici), taiati feliute
- o conserva de 400 g rosii (maruntita si ea la robot, dar pe care nu am lasat-o f mult ca sa aiba un pic de textura)
- 400-450 g de pasta de tomate (nu bulion!!, exista rosii  pasate, la sticla, cirio de ex.)
- 200 ml vin rosu demisec (merge si alb demisec in caz ca nu aveti rosu)
-1 lingurita si jumatate oregano
- 3 linguri patrunjel taiat marunt;
- 1 mana de busuioc taiat marunt
- sare si piper

Intai si intai punem cuptorul la incins la 180 grade.

Punem uleiul de masline la incins intr-o cratita sau tigaie ceva mai maricica. Zic ceva mai maricica pentru ca avem destul de multa compozitie, mare bagare de seama aici. (Bine, pe de alta parte nu uitati ca am dat cantitatile pentru ~5 persoane. Daca vreti mai putin aplicati cu dibacie regula de trei simpla si in felul asta scapati de povara unei cratite mari.)

Calim prosciuto pana se rumeneste apoi punem carnea de vita si amestecam continuu pana isi schimba culoarea. Procedam la fel si cu cea de porc (tot pana isi schimba culoarea). La acesti pasi smecheria e sa adaugam carnea treptat si nu o data astfel incat sa se rumeneasca uniform.

Adaugam ceapa, telina, morcovul si usturoiul si le lasam se se inmoaie cam 5-6 minute.
Dupa ce s-au inmuiat legumele punem pasta de tomate si lasam 3-4 minute amestecand continuu. Adaugam si vinul si mai lasam sa bolboroseasca tot asa, cam 3-4 minute.

La sfarsit adaugam conserva de rosii tocate si lasam sa dea 1-2 clocote apoi oprim focul. Punem patrunjelul, organo si busuiocul si amestecam bine apoi potrivim de sare si piper.

Eh, o data ajunsi aici nu ne mai ramane decat sa dam sosul nostrula cuptor pentru 2h (care au trecut cam greu fie vorba intre noi). Ar fi bine ca la fiecare 15 minute sa amestecati bine.
Daca scade prea mult mai puteti dilua cu un pic de pasta de tomate. Oricum, sosul Bolognese este un sos mai scazut, nu trebuie sa fie foarte lichid. In cazul meu nu a fost nevoie sa il diluez, se pare ca am nimerit proportiile la fix.

 
Dupa 2h servim sosul cu paste si cu mult parmesan ras deasupra.
Pofta buna!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu