marți, 29 ianuarie 2013

Legume deshidratate pentru iarna (si nu numai)


Acum ceva vreme am primit un deshidratator (sau deshidrator) care dupa cum ii spune si numele nu face altceva decat sa deshidrateze legume sau fructe. Procedeul este unul usor anevoios si foarte consumator de timp.

Pe langa aceste mici neajunsuri pot spune pe testate ca aparatul este cat se poate de eficient, comparat cu alte metode: gen uscat la cuptor, etc. In plus temperatura de uscare este una foarte mica, undeva la 40-50 grade astfel incat toate vitaminele, aromele si nutrientii raman intacte, cel putin asa zice producatorul. :)

Toate testele le-am facut spre sfarsitul verii dar sincer sa fiu de abia acum am apucat sa testez legumele (asta explicand de ce am ales sa scriu asa de tarziu).
Eh, ce sa zic, au iesit perfect, spre uimirea mea. Asta pentru ca inainte de legume cochetasem cu niste rosii care au fost un semi-esec. In plus mai incercasem din comert niste asa zice legume uscate 100% naturale a caror principala caracteristica a fost lipsa gustului. :)

Acum, ce sa zic, probabil a contat si faptul ca am ales legume proaspete din piata, din acelea nu foarte aratoase dar extrem de gustoase.

Ca si intrebuintare recomand pentru supe, pilafuri, ciorbe sau ca baza de gatit in general (pe post de vegeta cum ar veni). Apropos, vegeta este una din marile porcarii ale lumii moderne asa ca ar fi bine sa o cam evitati. ;)

Chiar mi-am propus sa fac un risotto cat de curand si amestecul asta este numai bun pentru supa de legume in care va fierbe orezul.

Ingrediente:
- radacina de telina
- radacina de pastarnac
- radacina de patrunjel
- morcov
- ardei gras


Proportiile nu sunt batute in cuie, va puteti juca in functie de preferinte. Nu mai retin cantitatile dar pot spune ca am pus telina, pastarnac, patrunjel si morcov in cantitati aproximativ egale astfel incat sa acopar toate cele 5 rafturi ale aparaului. Le-am taiat in bucatele de 5mm grosime si late cam de 2-3 cm. Nu le taiati foarte mici pentru ca o sa alunce printre gratarele aparatului si o sa ajunga toate pe raftul de jos.
De tinut le-am tinut cam 8h, conform cu instructiunile.

Separat am facut ardeii pe care i-am taiat fasii (late de 5mm) cu care am umput din nou toate cele 5 rafturi. Au urmat alte 8h si gata.

Atentie, cand le puneti la uscat nu trebuie sa se atinga bucatelele intre ele, dar oricum cam toate detaliile le gasiti in manualul de utilizare al deshidratatorului  (indiferent de tip).

Success!

4 comentarii:

  1. Subscriu :)
    Legumele uscate sunt sanatatea la borcan! Mie mi-au iesit si rosiile, important e sa folosesti un soi mai carnos, cu mai putina apa.
    Sa-ti mai vand un pont: din banala plasa de tantari poti face un fel de sita pe care s-o aplici peste gratarele din dotarea standard. Asefl poti usca legume date pe razatoarea mica. Se usuca mai repede si nu trebuie rasnite ulterior :)
    In plus, poti sa presari puuuutina sare, ajuta la deshidatarea mai rapida a legumelor ( si rosiilor in special).

    RăspundețiȘtergere
  2. Uite dle cine se pricepe cu adevarat, merci de pontul cu razatoarea si plasa de tantari, mie nu mi-ar fi trecut prin cap. :)

    In alta ordine de idei mai am o intrebare, cand ai pus rosiile in ulei la marinat ai sterilizat borcanele in prealabil sau nu?

    RăspundețiȘtergere
  3. Depinde ce intelegi prin sterlizat :)
    Eu sunt o nevasta fericita cu amantul(a) ei : masinuta de spalat vase. La sfarsitul programului sterilizeaza ...

    Si nu, nu am incins borcanele in cuptor ci le-am folosit curate. Atat

    RăspundețiȘtergere
  4. Am uitat sa iti spun ultima gaselnita : le pac pasta (legumele) la robot ( nu la blender!) si le pun la uscat. Ies aproape ca o pudra. Daca am timp pun si variant asta pe blog. Doar ca le-am uscat in cuptor, sa il testez. Ies ok si asa dar tot mai bine ies la uscator. Prunele ies FABULOASE!

    RăspundețiȘtergere