sâmbătă, 5 ianuarie 2013

Moelleux au chocolat



Moelleux au chocolat este o prajitura de origine franceza, evident. ;)
Zic evident pentru ca din punctul meu de vedere cofetaria si patiseria frantuzeasca dau clasa cam la tot.
De multe ori (in timp ce savuram delicioasele lor prajituri si tarte) m-am gandit ca simplul fapt de a locui permanent in Franta implica un risc ridicat de diabet. :)
Nu stiu cum sa va explic dar pe langa aspectul calitativ avem de a face si cu o abundenta greu de descris in cuvinte. Oriunde ai merge prin Paris nu ai cum sa nu gasesti o patiserie cu prajituri de-a dreptul fantastice.

Numele vine de la miezul moale, adica moelleux.
O mai putem intalni sub numele de lava cake, datorita miezului fluid care se revarsa cam ca lava unui vulcan.

Multa vreme am privit prajitura asta cu un pic de teama. Mi se parea ca procedeul tehnologic este unul extrem de laborios si in replica am tot amanat-o.

Pana la urma am gasit o reteta intr-o carte de dulciuri (cea de la adevarul) si am realizat ca dracul nu e atat de negru.

Acum, ca o paranteza avem doua abordari ale acestui desert fin.
Prima implica un singur tip de blat care in timpul coacerii se va intari la exterior si va ramane moale/fluid in interior. Asta e calea cea mai usoara cum ar veni.

A doua abordare implica doua tipuri de compozitie. Prima compozitie (blatul) se toarna in forme. A doua compozitie se ingheata sub forma de cubulete care se pun in mijlocul blatului. In timpul coacerii cubuletul se va topi si va rezulta miezul delicios.
Avantajul aici e ca ne putem juca un pic cu aromele. Miezul poate fi aromat diferit sau poate contine dulceata sau gem lucru care ii va da un plus de savoare.

Ingrediente:
 pentru blat
- 100g ciocolata menaj (desi pare greu de crezut eu am gasit una decenta la Lidl)
- 80g unt
- 70g zahar
- 20g faina alba 000
- 2 oua

pentru umplutura
- 50g ciocolata cu lapte
- 1 lingura smantana de gatit (se gaseste la supermarket in niste cutiute)
- 100g dulceata de cirese (sau visine, sau ce va inspira la momentul respectiv)

Pentru umplutura punem intr-o craticioara ciocolata cu lapte si smantana de gatit si le topim la foc foarte mic. Cand amestecul este omogen adaugam si dulceata si amestecam bine.
Punem intr-o forma de gheata si dam la frigider pana se intaresc (atentie, o sa ia cateva ore bune asa ca ar fi bine sa executati pasul asta in avans)

Pentru blat batem bine ouale cu zahar si adaugam faina. Topim untul si ciocolata si dupa ce se mai racesc un pic (15 min) le adaugam in compozitie si amestecam.

Pregatim formele (o sa aveti nevoie de niste forme mai mici, gen mini-tarta sau sufleu). Eu am folosit niste forme de la ikea din silicon care au marele avantaj ca nu se lipesc. In plus fiind flexibile prajitura se scoate extrem de usor.

Punem blatul intr-un pos (sau o punga la care ii vom taia varful). Ungem formele cu un pic de unt si le umplem pana la jumatate cu compozitia de blat. Adaugam cate un cubulet de umplutura. Umplem formele cu blat.
Aveti grija sa va ramana un pic de spatiu in jurulul cubuletului pentru a avea loc si de blat. Cu alte cuvinte nu folosti cubulete prea mari raportat la forme.

Dam la cuptor pentru 15-17 minute in cuptorul incalzit la 190-200 grade. Scoatem cu grija din forme si gata.

Timpul de coacere depinde mult de materialul formelor, reteta originala folosea forme de metal si recomanda 10 min. Experimental am constatat (stricand o prajitura) ca intervalul corect este aprox 15 min (pentru silicon).

Savurati!

6 comentarii:

  1. Eu am facut fara cub congelat. Avand alta densitate se va lasa la fundul formei... La mine se coc in circa 12 minute, daca le las mai mult ies brownie :)
    Cred ca depinde mult si de cuptorul fiecaruia...
    Oricum e o prajitura ciocolatoasa si buna rau de tot si nici nu e greu de facut. Singura smecherie e sa nu se coaca .

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nu prea nu s-a lasat de fel, probabil datorita faptului ca blatul cu faina si ou are o densitate destul de mare.
      Ca o paranteza in carte zicea ceva de genul ca daca forma e nu stiu cum sa il pui la 2/3 din inaltime si nu la 1/2 (cum era indicat), dar nu a fost cazul.
      Orisicat, astea sunt detalii, conteaza produsul finit pana la urma. :)

      Ștergere
  2. e buna rau de tot reteta asta! Cand o fac nu supravietuieste nimic pentru a doua zi :)

    RăspundețiȘtergere
  3. incercati sa puneti in loc de dulceata, branza cu mucegai,Berga Blu sau Gorgonzola...

    RăspundețiȘtergere
  4. Mmm, suna interesant. La tura viitoare sigur o sa incerc.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cu siguranta ma veti pomeni :)).Prima data am fost sceptica...insa in momentul in care am gustat,am constatat ca nimic nu s-ar fi putut potrivi mai bine!

      Ștergere